۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه ۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۳۸ مسموم و ۲ فوتی بر اثر گازگرفتگی در خراسان رضوی | گازگرفتگی در استان افزایش یافت

  • کد خبر: ۱۴۵۲۳۵
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
۳۸ مسموم و ۲ فوتی بر اثر گازگرفتگی در خراسان رضوی | گازگرفتگی در استان افزایش یافت
بر اثر گازگرفتگی طی شبانه‌روز گذشته ۲ نفر جان خود را در خراسان رضوی از دست دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما گفت: بر اساس تماس‌هایی که با ۱۱۵ گرفته شده، تا ساعت ۲۴ شب گذشته ۲ فوتی و ۳۸ مصدوم بر اثر گازگرفتگی گزارش شده است.

محمد علیشاهی تأکید کرد: این آمار گزارشی است که به اورژانس علوم پزشکی اعلام شده است. مسلما آمار بیش از این‌هاست. امسال متأسفانه به‌دلیل کاهش دما‌ آمار گاز‌گرفتگی رشد چشمگیری داشته است. ۹ مورد از این حوادث گازگرفتگی در خیابان‌های حر، طبرسی شمالی، خواجه‌ربیع، موسوی قوچانی، شهرک قدس، بلوار فردوسی، پنجتن، سیدی و میرزاکوچک‌خان مشهد، ۲ مورد در روستاهای قلعه نو و گنبدلی شهرستان سرخس، یک مورد در شهرک امام حسین(ع) تایباد، یک مورد در روستای نرمانی سفلی از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد و یک مورد در روستای کورده از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد رخ داده است.

او تصریح کرد: از شهروندان تقاضا می‌کنیم نکات ایمنی را جدی بگیرند. با وجود توصیه‌هایی که گفته می‌شود، همچنان تماس‌های اورژانس مربوط به گازگرفتگی است.

به گزارش شهرآرانیوز، نشانه‌های مسمومیت ناشی از گاز با بیماری آنفلوآنزا شباهت دارد. سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا و کاهش سطح هوشیاری از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است که در نهایت به اغما و مرگ می‌انجامد.

از این رو برای حصول اطمینان از نصب استاندارد بخاری‌های گازسوز خانگی باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد:

- در صورتی که بخاری با شعله آبی بسوزد، می‌توان مطمئن شد که موردی از نظر تهدید سلامتی و خطر گازگرفتگی بر اثر گاز وجود ندارد.

- پس از نصب بخاری گازسوز در صورتی که لوله بخاری گرم باشد، مشکلی وجود ندارد، اما در صورت سردبودن لوله، گاز در محیط پخش می‌شود.

- شب‌ها و هنگام خواب هرگز نباید از شومینه استفاده کرد.

- استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل نیز خطر گازگرفتگی و مرگ را به همراه دارد.

سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه‌کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علائم عمومی مسمومیت‌ها هستند که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شدند، با خارج‌شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

بهترین روش برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گازسوز و سوخت‌های فسیلی است و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت زیادی برخوردار است. بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کنند.

کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری و آبگرمکن، دقت و توجه به داغ‌بودن دودکش هنگام روشن‌بودن وسیله، وجود کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها و... از دیگر نکاتی است که برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز خطرناک مهم است.

در صورتی که خودتان‌ یا اطرافیان شما دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شدید، لازم است در همان دقایق اولیه مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۱۵ به همکاران ما در اورژانس اطلاع دهید و فوری وسیله گرمایشی را خاموش و در و پنجره‌های خانه را باز کنید و سریع از محل مدنظر دور شوید.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->